Man kan säga att om e-handeln fortsätter som den har börjat 2013 så tar jag nog och bosätter mig i en bunker snart..
Bara nu under januari har jag råkat ut för följande :
Beställt ett kolli från Kina, skickas med FedEx, Kina -> Sverige tar 1 dygn. Stockholm till Kode tar ytterligare 6 (SEX) jävla dagar.. Troligen kör de miljövänligt och låter barn pulsa i snön för ett bugg i lön när de väl kommer till sverige.. För det kan ju inte ha varit en motordriven transport..
Vi har beställt 1 paket från Webhallen, det är en födelsedagspresent, det är till på fredag.. Vi kan prova att vara ute i god tid.. Vi lägger ordern på söndag.. Den borde ju bli behandlad på månad. Alla artiklar finns i lager enligt hemsida.. Har inte hört något på tisdag.. Mailar på tisdag morgon och frågar vad som händer, förklarar att det är en födelsedagspresent och att jag behöver den på torsdag. Får det troligen minst intelligenta svaret i världshistorien idag (onsdag). Allt finns och det skall bara packas. Vill du fortfarande avbeställa ?.. Man kunde ju alternativt ha packat skiten och skickat mig kollinummret som man borde gjort redan för 3 dagar sedan.. Bara en allmän tanke för en firma som lever på postorder och som blivit korad till årets e-handlare 2012.. När man även har följande text på sin sida : Webhallen skickar vanligtvis beställda varor inom 24 timmar (om de finns i vårt postorderlager).
— Uppdatering 13-02-07
Fick ju givetvis inget kollinummer och de svarar inte heller på mail inom rimlig tid (4 arbetstimmar).. Ringde upp dem.. Och kollit var inte skickat.. De fick in 1 av artiklarna i lager idag.. (Allt fanns i lager när jag beställde). Istället för att hålla på och mecka med återbetalningar och skit så får jag lyfta upp grejjerna i göteborg (Som inte hade något i lager när jag beställde.).. Det var inga direkta problem när man väl ringde, de var tillmötesgående och ville i stort sett bara ha ett kontonummer så de kunde återbetala, sedan kollade han om vi kunde lösa det på något annat sätt och till slut kom vi fram till att jag kunde lyfta upp ordern i GBG.
Personligen tycker jag att det hade varit att föredra att man fick reda på att de inte hade prylarna redan i måndags och fått ta ställning redan då..
Slutligen får jag ett mail från kundtjänst som svar på ett mail som jag skickade 12:22 dagen innan, svaret kommer 16:21, dvs nästan 2 timmar efter att jag har bokat om ordern och hämtat ut den..
Jag ser att du har hämtat din order, så den kom fram trots allt. Trevligt att se, du får ha det så bra Carl!
Jag beställde 2 radiostyrda bilar från en handlare i sverige, Nu pratar vi e-handel igen.. Får ett snabbt svar att ordern hanteras (autosvar).. Detta är klockan 08:00 på morgonen.. Klockan 15:41 får jag ett nytt mail med tack för din order och vi levererar oftast inom 24 timmar.. När jag kommer hem från jobbet ligger det en lapp om att någon jeppe från samma firma har sökt mig på telefonen, efter lite samtal med min hustru som tog samtalet så visar det sig att vederbörande har varit irriterad och har ringt på alla jordens nummer för att få tag på mig och vill att min fru tar ställning till om jag vill ha 2 olika bilar eftersom han bara har 1 av dem i lager (den som jag har beställt 2 av går att beställa än i dag.. ) Jag skickar ett meddelande via hemsidan att telefon inte är min grej eftersom jag jobbar oregelbunda tider och därigenom föredrar mail. Detta är klockan 01:00.. Gissa vilket företag som ringer klockan 09:00 på morgonen.. Vi pratar som sagt e-handel här..
Jag ringde förövrigt upp honom från bilen runt 12 med hög volym på stereon så han knappt hörde mig och styrde upp allt..
— Uppdatering 2013-02-07
Ordern skall vara skickad nu enligt systemet.. Men kollinummer får man inte per automatik så jag har ingen aning om när var och hur.. Dock fick jag 3 MMS skickade till mig om att jag skulle ringa till firman.. Känns långt från 100%..
—
Sedan har vi ju posten som är kapitel för sig..
Jag sålde en kamera till en bekant. Bekanten skulle ut och resa och ville ju givetvis ha med den, inga problem vi pratar ju 2 dagar bort i tiden.. Jag skickar den med företagspaket dpd 16:00 så är den framme dagen efter. Eller ?..
Näe.. Eftersom jag inte skrev AB efter mottagarnamnet så är tycker ju någon adresshitler på posten att det inte är ett företag.. Då skall det ju inte skickas ut till dörren.. Utan vi hanterar det på vårt eget sätt och lägger paketet i en stor hög där ingen kan hitta det och så väntar vi ett dygn helt i onödan. Vilket medför att mottagaren inte längre är i landet innan posten har fått snurr på sin skit.
För att det är ju inte som att posten har olika fraktsätt för olika typer av leveranser.. Hade jag vart helt ointresserad av att kollit kom fram så hade jag troligen skickat det som brev.. (Nu vägde det 4,7Kg så är det väl föga troligt.. ).. Men eftersom jag nu valde DPD som är en betydligt dyrare tjänst så kanske posten skall titta på adresslappen och faktiskt göra sitt jobb och bara leverera paket till sin adress istället för att syssla med något som de uppenbarligen inte klarar av, att tänka. Så tänk på det gott folk.. Om ni skall skriva en adress som posten faktiskt klarar av att läsa så är det bäst att ni skriver som följer :
Firma Personnamn Efternamn AB/HB/KB/PERSONLIG FIRMA
Gatunamn
Postnummer Postort
Inramat av OBS FÖRETAG OBS, under, runtom och över.. Då finns det en chans att brevbäraren faktiskt levererar din försändelse inom någon rymd. Eller så skickar du vad du nu skall skicka med Taxi, kostnaden blir ungefär den samma.. Gott mycket sämre för miljön men ditt kolli har en chans att komma fram i tid..
Nästa vecka skall jag prova att gå till vården.. 😉