Då var det dags igen.. — Uppdatering i botten..
Jag hittade en pryl på nätet som jag har gått och suktat efter ett tag,.. Beställde den direkt från tillverkaren som jag brukar eftersom det oftast är dem man får ha kontakt med i vilket fall när man köper prylar som inte har någon etablerad svensk dist..
Blev lite orolig bara när det endast fans 3 frakalternativ.
- Standard mail 6-dagar till en evighet.
- DHL Normal 5-6 dagar.
- DHL Express 3-5 dagar.
Givetvis var det olika priser på dem.. Jag har ju haft min beskärda del av otur med (D)et (H)änder (L)ångsamt innan.. Merparten av gångerna så leveransen gått tillbaka till den som skickade försändelsen.. Men jag glad i hågen tänkte jag att de har väl hänt en del och förhoppningsvis har de kanske fått anställt någon med normalbegåvning på kontoret i sverige sedan jag testade senast för 3 eller 4 år sedan (Då även den försändelsen gick tillbaka och jag fick den levererat med Posten dagen efter att avsändaren fick sändningen till sig.)
Beställningen gick igenom klockrent.. De tog adressuppgifterna från paypal i vanlig ordning. Samma uppgifter som jag får ett par försändelser i veckan via när jag beställer på ali/ebay/amazon.. Jag fick ett kollinummer dagen efter (Jag beställde väl vid 21 snåret så det är i god ordning.)
Jag lägger alltså ordern den 31:e jul.. Kollit går från leverantör den 1 aug. Det går mellan Holland till Danmark på 1 dag.. Fine det med.. Det är i Sverige dag 3.. Sen kommer det till paketens helvete på jorden.. De inkompetenta klantarna på DHL i Göteborg..
Där en ”kurir” (Va faan.. Skriv vad det egentligen är.. Talanglös förhoppningsvis obetald amöba som de förhoppningsvis får lönebidrag för i bästa fall..) åker ut på sin rutt klockan 08:47.. För att klockan 14:53 så har vi ”kommit överens” om att det skall vänta på mig gud vet var.. (Jo jag vet att det ligger hos de minst lika begåvade på kontoret i backa.).
Jag har inga mail i skräpkorgen från DHL eller annat fraktbolag (Om de inte har subject i stil Wanna F*ck eller Me soo horny för de har jag så många av att jag inte orkar läsa igenom..
Eftersom jag inte har något telefonnummer annat än ett med ett mobilsvar som förklarar på svenska och engelska att det aldrig lyssnas av och att de skall maila till angiven mailadress om de vill något av värde länkat på paypal så är mail alltså den enda kontaktvägen.. Så jag undrar ju helt klart när vi kom överens. Om jag skulle vara döv och synskadad så skulle jag alltså aldrig kunna få en försändelse från DHL i Göteborg ? Utan alltid komma överens om jag skall hämta mitt paket i backa.. Det var ju sjuk tur att den som skickade försändelsen skickade mig kollinummret i ett mail. Annars hade försändelsen med största sannolikhet gått tillbaka.. Eftersom det också säkert är överenskommet.
Jag behöver inte gå igenom kameramaterialet eftersom det var folk hemma hela dagen.. ;)..
Så i vanlig ordning har imbecillen åkt upp mot Stenungsund, ringt en signal till nummret från paypal.. Och därigenom kommit överens om att jag skall köra 5,5mil, för att hämta mitt paket som jag har betalt extra frakt för att få hem.. Jo men det låter rimligt.. Med den överenskommelsen så kan jag skicka en faktura på 300.000 till DHL och skriva enligt överenskommelse på den och påbörja indrivningskarusellen.. Eller vänta nu.. Jag är ju inget speditionsbolag.. Så då är det visst olagligt. Är ingen jurist utan en knappt utbildad lantis.. Men jag skulle tippa på att det kallas blufffaktura eftersom ingen giltlig överenskommelse finns..
Men jag är van, jag har ju trots allt försökt att få ut saker ett par ggr innan via DHL.. Så jag ringer till riksidioternas högborg.. Klickar på hemsidan där jag har sökinformationen från min kollisökning, kontakta oss.
Här gör jag dock ett fett misstag genom att inte läsa igenom all text på hela sidan.. Nöjjer mig med Är du privatpersion och ser första nummret.. Ringer dit.. Får sitta 45 minuter i kö.. (Om de hade anställt chaufförer som faktiskt levererar paketen till de som har beställt så skulle de nog slippa en del samtal..).. När jag uppger mitt kollinummer så meddelar han att jag skall ringa det andra nummret.. Men han skall givetvis koppla mig.. När jag kommer dit så får jag ett glatt meddelande om att deras öppetider är 08-18 och ett klick.. Blir lite trött och slänger ett öga på luren.. 17:58 och jag kör ntp-tid mot netnod.. Kanske något för deras växeloperatör att också börja med.. Jag skulle tom kunna hjälpa dem med.. Det är inte så krångligt.. Det är ju inte som att köra ett paket till en adress från en terminal. 😉
Nu kommer vi till de jobbiga faktan som finns..
PostNord
Enligt media verkar en hel del försändelser försvinna spårlöst.. Det känns ju lite visset med tanke på att man oftast betalar för varan i förväg.
De är snabba när det väl funkar..
Dock kostar det typ 200kr att nysa i ett kuvert och skicka det till grannen.. Men du får vad du betalar för om nu inte paketet ”försvinner” eller är dåligt emballerat.
Shenker
Prisvärd, jag har aldrig vart med om att saker försvinner, läser sällan om det heller..
De är väl inte direkt snabba.. Så det gäller ju inte beställa något som inte vinner på lagring.. Minst 1 vecka inom sverige är inte helt ok i mina ögon, då skulle man ju lika väl kunna cykla och hämta sitt kolli och spara på miljön..
Bring
Nu finns de ju som tur är sällan med som alternativ när man skall beställa något.. De har väl fullt upp med IKEA, gjorde misstaget att ta en hemkörning på ett kök med dem.. De ”missade” att leverera vitvaror (Som Ikea givetvis skickade nya med posten per omgående). När vi inte accepterade att de skulle lämna av ett helt kök på en parkeringsplats 400m från huset så kom de och släppte kollina ett och ett innanför ytterdörren med transportskador som resultat.. Ikea ersatte givetvis och betalade för resan ner när jag själv hämtade upp ersättningsprylarna.. De betalade dock inte för den extra dagen som snickarna tog på sig för att sortera vad som faktiskt gick att använda av brings leverans.. Läxan lärd och det är smidigare att hyra en lätt lastbil och hämta skiten själv.. Kostar ungefär samma pengar som frakten och det tar bara en halv dag mot 2 som med bring, man behöver bara åka 1 gång till Ikea också.. Vilket i sig är synd om man gillar korv..
Rövhattarna på DHL behöver jag väl knappast skriva om..
Mitt förslag på en lösning istället för att uppfinna ett nytt fraktbolag..
Sparka av personalstyrkan som kör ut paket för dhl i Göteborg. Om det inte är som jag misstänker att lönebidraget faktiskt överstiger deras kostnader.. Då kan dhl väl fortsätta att förvara dem, sälj bara av deras bilar, för de pengarna så skulle jag hyra in vilken 14 åring som helst som skriver om webben så att den ger vettigare budskap och kanske komplettera med lite kontaktvägar som är relevanta redan i paketsökningen.. Halvera fraktpriset när det gäller utkörning i Göteborg med hänvisning till att det inte finns kompetent personal nog alt. att dhl inte klarar av att hantera paket till privatpersoner. Länka till ett taxibolag som löser utkörning för de som inte vill plocka upp sina kollin i backa.. Det här är inte raketforskning.. Det är totalförstörelse av ett globalt varumärke genom att låta göteborgskontoret fortsätta att fallera gång på gång på gång..
Om sanningen skall fram så har jag faktiskt vart med om att försändelser har kommit fram 2 ggr med DHL.. Jag antar att de 2 ggr rör sig om nyanställd personal som snabbt gick vidare till någon vettig speditör. (Och då har mitt hushåll cirka 10-30 försändelser i månaden de senaste 5 åren..) Men jag väljer ju enbart att testa med DHL de få gånger som inga andra alternativ finns. Jag byter aktivt leveranssätt.. Finns enbart DHL så kollar jag om det inte finns någon annan handlare som har fattat att man inte kan skicka skit med DHL om det finns människor som bor i Göteborg..
Men det här är ingen raketforskning.. Det måste ju synas i statistiken i Tyskland. Det måste väl finnas fler än mig som låter försändelsen gå tillbaka när de inte orkar skicka ut paketet utan att de sitter på kontoret och fortfarande vill ha full ersättning.. Det går ju trots allt oftast fortare att bara beställa om varan från en aktör som inte hanterar sina varor med DHL, eftersom paketet ej är utlöst så strular inte paypal med en refund, jag brukar dock betala den första leverantörens omkostnader utöver varan. Leverantören har ju trots allt gjort vad han skall.. Bara ett dåligt val av fraktpartner..
Så kontentan.. DHL borde omorganisera, de borde erbjuda en tjänst som är billigare eftersom de inte kan hantera tjänsten i göteborg. För slavar bort paket kan man inte beskylla dem för.. De ligger så säkert på lagret i backa så att inte ens ägaren kommer åt dem.
Imorgon skall jag stå i Backa och svenskt knyta näven i fickan.. Det är ju inte personalen bakom luckan som har vare sig satt upp rutiner eller anställt chaufförer.
Så får vi se hur det går om ett par år igen när jag hittar något som enbart kan skeppas med DHL..
— Uppdatering efter grundpost..
Det blev inte Backa.. Jag slog rätt kundservice en signal innan jag åkte till backa.. Lämnade mitt kollinummer och fick reda på att det låg på en mack i nästa samhälle.. (Det finns ett serviceställe som ligger ett par hundra meter i från mig.. Men vi kom väl överens om att det var bäst att mitt paket lämnades närmast möjligt motorvägen, eller annat serviceställe som trähatten faktiskt var tvungen att åka till.. )
Så kontentan av det hela..
Om du skall ha gods skickat med DHL som privatperson så MÅSTE du ha ett nummer registrerat som du tar emot SMS på och läser. Det är den ENDA kommunikationen som DHL:s automatiserade system hanterar. Det går ut ett SMS, svarar du inte på det så har du och imbecillen som skall sköta slutleveransen av ditt gods per automatik kommit överens om att han lämnar av ditt paket godtyckligt vart han känner för det för dagen (Högst troligen där det finns någon i personalen som samme imbecill kan ragga på (måtte denna genbank aldrig utökas) eller om det finns något annat som lockar i närområdet). Ser du aldrig SMS:et som skickas efter det så har du ingen aning om vart kollit befinner sig utan du får helt enkelt ringa och genomföra en godssökning och om du har tur att få någon med en gnutta servicekänsla så kanske de hjälper dig per telefon och kan meddela vart din vara befinner sig. Eller så går det helt enkelt tillbaka till den som skickade det.
Jag har nu turen att ha en arbetsplats med bemannad reception så jag har uppdaterat min paypal och satt adressen dit.. (Det blir ju tekniskt sett ett avtalsbrott mot paypal eftersom de efterfrågar min bostadsadress och inte min leveransadress.. Men det är en workaround om man nu tvingas att hantera sin leverans via DHL)
Högst troligen så kommer det att dröja ett tag.. Jag har sett att det är fel än mig som har råkat illa ut.. Så jag skall sätta mig ner i helgen och bygga lite statistik och troligen kommer det upp en ny sajt..